mandag 8. april 2013

Sommerferien er rett rundt hjørnet!

Dette innlegget inneholder reklamelenker.
Det er kanskje et par-tre måneder til sommerferien, men det er på tide å bestille tur hvis du ikke allerede har gjort det. Jeg har nettopp bestilt vår ferie, og gleder meg som en gal til å være 2 uker i Roma! Det er år og dag siden jeg var der sist, men før i tiden var jeg der minst én gang i året. Jeg tror italiensken min har blitt rusten, men den kommer seg forhåpentligvis fort igjen.
Un caffé, per favore!


Nå har jeg brukt en måneds tid på å finne fram til riktig sted, riktig dato og riktig pris for oss. Jeg endte opp med å bestille via Expedia.no, som viste seg billigst av alle de forskjellige reisesidene jeg sjekket ut (både norske og utenlandske). Det var blant annet viktig for meg å finne fly som ankommer Roma på formiddagen, og reiser igjen på formiddag/ettermiddag. Dessuten ville jeg ha kjøkken/kjøkkenkrok, og enkel tilgang på strand/basseng. Helst ville jeg bodd mer sentralt, men det lot seg ikke gjøre med den prisen jeg var villig til å betale.
Trykk på banneret øverst på siden, eller bruk boksen under for å finne din egen reise!

Vår reise
Roma er nydelig uansett årstid, men jeg foretrekker vår og forsommer når jeg reiser. Juli og august blir fort veldig, veldig varmt, og det er ekstremt mange turister. Sønnen min og jeg reiser tidlig i sommerferien, og skal ligge på en stor campingplass i utkanten av Roma. Jeg valgte dette stedet fordi det ligger fint til med tanke på kollektivtrafikk og stranda, og fordi vi da har eget kjøkken og uteområde som vi kan spise frokost/kveldsmat på. Campingplassen har også basseng, boblebad og mange sports- og aktivitetstilbud. Før jeg bestemte meg for akkurat dette stedet sjekket jeg Tripadvisor.com, og leste om hva tidligere gjester syns om å bo der.

Severdigheter
Siden jeg har vært i Roma mange ganger vet jeg stort sett hva jeg vil se og vise sønnen min. Han har ikke vært der siden han var 9 måneder, så han husker ikke stort. Colosseum og Forum Romanum er selvsagt, det samme er Vatikanet og Peterskirken. Det Sixtinske kapell har jeg foreløpig ikke hatt anledning til å se, så det må vi besøke.  Det blir en tur til katakombene, Trevifontenen, Pantheon og resten av the usual suspects. I tillegg til alt dette har jeg lyst til å utforske området rundt Roma. Kanskje besøke Frascati, Grottaferata og Civitavecchia. Vi får se hva det blir tid til og hva vi har lyst til når vi kommer ned. Det blir i alle fall masse god mat og italiensk is i lange baner!
Har noen av dere gode forslag til hva vi bør eller ikke bør bruke tid på?

Når tiden er inne kan dere forvente et reisebrev med bilder og tips!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar